Ack så skönt, slumra in, i bädden så fin, som blomman på äng, i en gungande säng.

Har funderat ett tag över det här med sömn och sovrutiner. Vi började förra veckan med att lägga henne i sin säng när hon somnade hos oss ute i soffan på kvällen och det har gått bra. Hon har sovit tills dess att det varit dags för mat igen. Och då har hon fått mat och sen har hon varit uppe med oss tills vi gått och lagt oss allihop. Och sen har hon sovit till 04-06 nånstans och fått mat och sen har hon varit klarvaken och velat vara vaken en timma ungefär. Här om natten kände jag att jag fick nog. Ska det verkligen vara så? Ska hon vara vaken mitt i natten? Kan säga att det inte är så roligt så jag pratade med en annan mamma och frågade hur dom gör med deras dotter. Lite tips och råd är alltid bra. Och hennes råd var att:
  • Ett sista mål på kvällen innan läggdags.
  • Lägg henne i sängen, släck ner och låt henne ligga en stund. Ev sjunga en sång.
  • Gå in när det behövs om hon tex gnäller eller blir ledsen, men bara korta stunder. Inte prata så mycket utan bara stoppa in nappen tex så hon inte ska tro att det är dags för bus.
  • Vid matningen på natten så går man upp utan at tända några lampor och inte prata. Matar henne och sen lägger henne direkt igen.
  • Inte byta blöja på natten om det nu inte är nödvändigt vill säga.
  • Är hon pigg får hon ligga vaken i sängen, ev leka med ett finger. Men man ska vara tyst.

Så igår kväll testade vi detta! Henrik badade henne på kvällen, hon var väldigt trött och vi la henne vid halv 9 ungefär. Det tog en halvtimme sen sov hon, jag var inne några gånger och stoppade in nappen som trillat ut. Sedan vaknade hon vid 23, fick då mat inne i sovrummet i mörkret och sedan la jag över henne i sängen och hon somnade om direkt. Hon sov sedan till halv 6, då gick vi upp i mörkret, värmde maten och hon fick äta under tystnad. (Tur att gatlycktans sken gör att man ser lite iaf så man slipper famla runt i blindo). Hon somnade om igen så fort jag la henne i sin säng. Från att vara vakna en timme klarade vi nu av detta på 10 min. Vi gick sedan upp kl 9 i morses. Vilken underbar natt! Kände mig faktiskt utvilad när vi gick upp. Nu hoppas vi att det fortsätter så här bra. Önsketänkande. Men vi ska kämpa på och det gäller väl att vara konsekvent! Det är ju svårt att vänja sig av vid ovanor, så lika bra att börja i tid.

För att underlätta nattningen ska vi idag införskaffa en babyvakt. Fick sitta på golvet utanför sovrummet igår och det vill vi väl inte fortsätta med. Både för och nackdelar med att ha sovrummet långt från vardagsrummet. Men antar att det är mest fördelar faktiskt.

Nu börjar lillpluttan vakna till. Hon har sovit en stund nu och när hon ätit ska vi gå ut en sväng i det fina vädret och dessutom hämta ut ett paket med lite kläder som kommit :) Ska faktiskt göra en till beställning av lite kläder, hittat en fin klänning till dopet och en snygg skjorta som Henrik kan ha. Samt lite annat roligt till mig och såklart lite till plutt. Ska nog beställa en baddräkt också, som jag kan ha när vi ska på babysim. Kanske inte så smidigt med bikini när man ska ha en liten i famnen. Man vill ju inte riskera att bikiniöverdelen trillar av..

Kommentarer
Postat av: Suzanne

Skönt att du fick så bra resultat, hoppas det håller i sig!!!

2011-02-09 @ 08:13:15
URL: http://skruttanmelinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0