Mat i stora lass..

Vi har nu bytt ut nästan all ersättning mot riktig mat nu. Hon får enbart ersättning på morgonen när hon vaknar tidigt annars är det riktig mat under hela dagen. Det är ju en liten omställning får jag säga. Mat på regelbundna tider och så ska man komma på vad hon ska äta. Inte kul att äta samma mat dag ut och dag in. Det behövs ju variation. Så nu har jag lagat lite egen barnmat. Blir på tok för dyrt att köpa barnmatsburkar. Det går åt två stora burkar, en till lunch och en till middag samt efterrätt en stor burk fruktpuré. Det är ju jättesmidigt och vi har såklart några burkar stående i skåpet. Praktiskt när man ska iväg då hemlagad mat inte är lika lätt att ta med sig då den ska hållas kall osv.


Fröken söla! Elisa har en liten period då händerna måste in i munnen
samtidigt så det blir mat över allt och vissa dagar får det bli efter-maten-bad!


Men nu har jag iaf fyllt upp frysen med Äppelpäpplig rotfruktsgryta, Sötnosens sötpotatisgryta, Pasta med broccoli och kyckling, Italiensk fiskgryta, Bebis Jacob och Couscous med kyckling och tomatsalsa. Det är ju faktiskt väldigt smidigt. Innehåller inte allt för många moment. Egentligen ska allt bara skäras i bitar eller hackas och sen ska allt koka ihop i en kastrull 10-15 min. Så det är både enkelt och snabblagat. Och så blir det 3-4 burkar av varje. Har köpt upp ett stort lager med små plastburkar från Biltema. Jättesmidiga som även går att köras i diskmaskinen. När llt har kokats är det bara att mixa det till önskad konsistens och mäta upp i burkarna. Använder mig av en köksvåg så att det blir ungefär 150 gram i varje burk. Precis lagom! Tycker att den hemlagade maten mättar lite mer och hon behöver inte fullt så mycket som en hel barnmatsburk som man köper. Dessutom vet jag ju precis vad hon får i sig! Grundregeln är 1/3 kött, fågel eller fisk, 1/3 potatis, ris eller pasta och 1/3 frukt och grönsaker. Sedan kan man krydda det mycket mer än vad jag trodde så det blir mycket örter, pepparkorn och vitlök som får koka med. I Bebis Jacob är det faktiskt curry och jag måste säga att det var mycket gott! Smakar nästan som riktig Flygande Jacob! Det var bara att koka kyckling, ris, majs, paprika och lök. Allt i samma kastrull, krydda med curry och slänga i en banan, mixa och färdigt!


Såhär ser Elisas meny ut ungefär:

Frukost
Gröt

Mellanmål
t.ex. mosad banan och en klick Turkisk yoghurt

Lunch
Lagad mat + efterrätt

Mellanmål
t.ex. gröt

Middag
Lagad mat

Kvällsmat
Välling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0