Elisas dop

I söndags var det dags för Elisas dop!
Vi åkte hem till mina föräldrar redan i fredags och hela lördagen bestod av förberedelser inför söndagen. Jag och mamma bakade tårtor, det hämtades extra bord och stolar så att alla skulle få plats. Vi dukade och donade. Köpte blommor och hämtade smörgåstårtor. Hela dagen ägnades åt detta!




I söndags vaknade Elisa tidigt som vanligt. Dopet började kl 11.00 så hela morgonen gick åt till dom sista förberedelserna. 10.30 hade vi bestämt träff i kyrkan med Sam, Elisas gudfar och när vi körde in på parkeringen var nästan alla redan där. Många hade ju långt att åka så dom var ute i god tid. Vi träffade prästen och bytte om på Elisa. Hon blev så fin i min gamla dopklänning. Prästen förklarade hur det skulle gå till och vi ställde upp oss.



När klockorna började ringa gick vi in i kyrkan. Först kors- och ljusbärare, Sam, Pernilla och Elisa, Jag och Henrik, Rebecka och Hanna (som sjöng för Elisa) och prästen. När vi kom in i kyrkan fick vi gå och sätta oss på kyrkbänken näst längst fram. Gudstjänsten började och ungefär i mitten var själva dopcermonin. Under en av psalmerna tog prästen upp sin trumpet och Elisa blev jätteledsen. Jag kände paniken växa. Hon kommer gallskrika under hela dopet tänkte jag. Men hon lugnade ner sig och var sedan lugn under dopet, hon gav faktiskt prästen ett leende när han blötte ner hennes hår. Dopet inleddes med att Rebecka och Hanna sjöng Handens fem fingrar och avslutades med att dom sjöng Livet i min famn. Jättevackert! Det var så fint att tårarna var på väg! Elisa slocknade sedan i Sams famn och vaknade inte ens av trumpeten. Gudstjänsten fortsatte och när den var slut tog vi lite foton framme i kyrkan.






Efter dopet åkte vi hem för att äta smörgåstårta och fika. Alla gäster verkade trivas och vi hade jättetrevligt! Det var roligt att så många kunde komma, dock kunde inte min morfar och morbror närvara då dom var sjuka båda två.

Elisa fick så många fina doppresenter.
Min första sked (med ingraverat namn, tid, datum, vikt och längd från födseln) av Gudfar Sam.
En vit pall med Elisas namn, tid, datum vikt och längd från födseln samt en låttext från Håkan Hellström av Gudmor Pernilla.
Små silverbestick med prinsessor på av Mormor, Morfar, Morbror Johan.
Silverhalsband med öppningsbart hjärta (som var Elisas farmors) av Farfar.
En vit brudkista av farbror Daniel och Josefina.
Smyckeskrin av gammelfarmor.
Ask för första tanden av gammelmorfar.
En lyckopeng av "Gudfarmor" Inger och "Gudfarfar" Kjell.
Imse, vimse spindel (sång- och ramsbok) av David och Linda.
Ett guldhalsband med ett litet hjärta av Anders.
Ett halsband med trähjärta samt ett likadant hjärta fast i större modell med hål i (som hon kan hålla i tills hon blir så stor att hon kan börja använda halsbandet, handgjorda) av Rebecka
Ett silverhalsband med ängel och ett födelsedagståg av mamma och pappa.




Tack alla som närvarade vid Elisas dop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0